a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Baleset vagy merénylet?

horthyi_lead70 éve halt meg repülőszerencsétlenségben Horthy István repülő főhadnagy, kormányzóhelyettes.

70 évvel ezelőtt, 1942. augusztus 20-án hajnalban az ukrán fronton, Ilovszkoje felderítő repülőtérről a 25., hazatérése előtti utolsónak szánt bevetésére szállt fel Horthy István kormányzóhelyettes, tartalékos főhadnagy a V-421 jelzésű Héja (Hawk) harci repülőjén. A gép nem sokkal később lezuhant, a pilóta a helyszínen életét vesztette. Apja, Horthy Miklós kormányzó vizsgálatot rendelt el, amelynek jelentése szerint baleset történt. Ugyancsak balesetre következtetett az idén, 2012-ben megismételt vizsgálat szakértője is. Ennek ellenére vannak, akik szerint még mindig nem vizsgálták meg az összes körülményt, és ők merényletre gyanakszanak. Mind a mai napig sem a balesetet, sem a merénylet tényét nem sikerült se egyértelműen bizonyítani, se kétséget kizáróan cáfolni.

A repülőtiszt és „kiskormányzó”

Horthy István, a kormányzó idősebbik fia 1904-ben született Pólában, Fiume közelében, ahol a magyar tengerésztisztek laktak. 1918-ban a Fiumei Tengerészeti Akadémia növendéke lett. Budapesten, a Toldy Ferenc-főreáliskolában 1922-ben érettségizett jeles eredménnyel. Gépészmérnöki diplomáját a József Nádor műegyetemen szerezte 1928-ban. Gyakorlati tudást a Ford amerikai autógyárban és a MÁVAG csepeli gyárának fejlesztési osztályán szerzett, ahol részt vett a később legendássá vált 424-es gőzmozdony kifejlesztésében. Ugyanitt több lépcsőben a vezérigazgatói posztig jutott el, emellett 1940-ben kinevezték a magyar királyi Államvasutak igazgatóságának elnökévé is. 1940-ben megválasztották felsőházi tagnak, 1941-ben államtitkári címet kapott, 1942-ben kormányzóhelyettesnek is megválasztották.

Képzett repülőtiszt volt, és aktív szerepet vállalt az egyesületi, illetve sportéletben. Egészen fiatalon megszerezte a vitorlázórepülés „C”-típusú vizsgáját, egyetemi hallgatóként pedig az úgynevezett „titkos légierő” időszakában elméleti és gyakorlati pilótaképzésben vett részt. A tartalékos tiszti vizsga elméleti részének teljesítése után karpaszományos címzetes tizedessé léptették elő. Gyakorlati ismereteket Szombathelyen és Szegeden szerzett, ahol a legtapasztaltabb és legelismertebb repülőtisztek egyengették az útját: Kenese Waldemár repülő-altábornagy, Hári László „Tata” ezredes, címzetes vezérőrnagy.

Horthy István legismertebb repülőútjai és sportteljesítményei közül érdemes megemlítenünk néhányat, amelyekről részletesebben megemlékeznek a Hármashatárhegyi Sportrepülésért Alapítvány tagjai is a honlapjukon:

„1928. szeptember 20-án Kaszala Károllyal ketten egy „Róma” típusú repülőgéppel megrepülték a Budapest-Mátyásföld-Kaposvár-Zágráb-Fiume-Velence-Róma közötti útvonalat. Ezt az 517,4 kilométeres teljesítményt a FAI (Nemzetközi Repülőszövetség) világrekordnak hitelesítette. Szapáry Antallal, pedig HL-ICA lajstromjelű Arado 76-os iskolagéppel Budapest München-Budapest utat repülték végig, meglehetősen rossz időjárási viszonyok között.”

1939. július 18. és augusztus 2. között Belgrád-Szófia-Isztambul-Adana-Basra-Karachi érintésével, az Arado 79-es típusú, 100 lóerős sportgépén megtette az összesen 12860 kilométeres utat Budapest-Bombay-Budapest között. Egyedül repült, nem használt navigátort és rádiós irányítót – említi kissé részletesebben a Huszadik Század internetes változata.

„A nászútra szintén repülőgéppel mentek. Április 27-én, 3 óra 45 perckor szálltak fel a Budaörsről és május 13-án 6 óra 45 perckor érkeztek haza. Az útjuk Budapestről Velencébe, majd Dél-Olaszországba, onnan Észak-Afrika partjaira (Tuniszba, Líbiába, Palesztinába, Szíriába), majd Törökországba, innen Bulgárián és Jugoszlávián át vezetett az út haza. Összesen 8000 kilométert repültek (a háborús körülmények miatt a visszaút kissé körülményesebbre sikeredett!)”

video

Ismét itthon - nászút után Horthy István. MFI 1940. május

A repülőszerencsétlenség értelmezései

Annak ellenére, hogy a vizsgálat 1942-ben balesetet állapított meg, a merénylet gyanúja folyton előkerült. A vizsgálatot végző személyt titoktartásra kötelezték, ami a közvéleménynek elegendő volt, hogy találgatásokba bocsátkozzon. Mondhatni, nem alaptalanul, mert a kormányzóhelyettes németellenessége és angolbarátsága közismert volt. Egyéb körülmények is gyanút ébreszthettek, például hogy szemtanúk szerint a németek vertek sátrat a bevetés előtti nap a gép közelében azzal a magyarázattal, hogy a repülőtér talajának alkalmasságát vizsgálják. A főhadnagyot hazarendelő parancs már korábban megérkezett az egység vezetőjéhez, de a bevetést nem törölték. Igaz, maga Horthy István tudott a parancsról, de nem jelentette felettesének.

A balesetet 2012-ben újra kivizsgálták, és Magó Károly zászlós, a Szolnoki Repülőmúzeum munkatársa tájékoztatója szerint a repülőgép páncélozása miatt megváltozott repülési tulajdonságok, a géptípusra való átképzés rövidsége, valamint a pilótánál fellépő rosszullét együttesen okozhatták a kormányzóhelyettes, Horthy István halálos repülőbalesetét.

Vannak azonban olyan szakértők, akik szerint a repülőgép az átépítés ellenére nem volt farnehéz, a főhadnagy gyakorlott pilóta volt, kitűnő erőnlétnek örvendett, és az sem bizonyított, hogy a felszállás előtti órákban alkoholt fogyasztott volna. Református lévén, Horthy István nem augusztus 20-án ünnepelte a névnapját – magyarázza a helyzetet egy nem mellékes körülmény.

Maga a kormányzó, Horthy Miklós is merényletet emlegetett az emlékirataiban. Horthy István özvegye pedig a Magyar Nemzetnek azt nyilatkozta (2012. április 28-án jelent meg az interjú), hogy férje a halála előtti éjszaka azt mondta neki Kijevben, amint visszatér Magyarországra, utána magánrepülőgépével, kerülő úton el fog repülni Angliába. Ennél többet nem mondhatott el neki a terv titkosságára hivatkozva. Volt tehát okuk a németeknek a kormányzóhelyettes elleni merénylet végrehajtására, ha tudtak a tervről, de ha nem, akkor is. Mindenesetre a család részéről ifjabb Horthy István megerősítette a Magyar Nemzet újságírójának, hogy jelenleg is több történész kutatja a német archívumokat – bizonyítékokat keresvén arra, hogy merénylet történt, méghozzá felsőbb utasításra.

Mindenképpen jó lenne, ha nyugvópontra jutna az ügy, mert bizonyítottság esetén kifognák a szelet a nem ritkán indulatos feltételezések és ellenségeskedések vitorlájából. Jó lenne, ha kiderülne az igazság, a nagyon vegyes megítélésű időszak egyik lehetséges fordulópontjáról, ami túlzás nélkül az egész ország sorsának alakulását befolyásolhatta volna. A vizsgálattól függetlenül azonban Horthy István mindenképp példakép sport- és katonai teljesítményével, áldozatkészségével, helytállásával.

Vannak, akik úgy tudják, hogy a Gellért-hegyi Szabadság-szobrot eredetileg Horthy István emlékére rendelték, és tervezte meg Kisfaludy Strobl Zsigmond szobrászművész. Kisfaludy valóban tervezett a repülőszerencsétlenségben elhunyt kormányzóhelyettesről két emlékművet is. Az egyiket Siófokon állították fel 1943-ban, ezt idén rekonstruálni szándékozik a kormányzat. A másik emlékmű, amely csak részben készült el, s a háborús pusztítások miatt nem került sor a felállítására, hasonlított a Szabadság-szoborra és talapzatára, tehát van némi alapja a legendának. A legenda pedig általában van annyira fontos, mint a tények, hiszen képviseli, kifejezi egy közösség elképzelését, vágyát, értékrendjét.

Horthy István repüléstörténeti útja: Budapest-Bombay-Budapest, 1939. július 18. - augusztus 2.

Életrajzok és repüléstörténeti kronológiák emlékeznek meg arról a sporttörténeti eseményről, hogy Horthy István repülő főhadnagy – gépészmérnök, később kormányzóhelyettes – 1939-ben egy kis sportrepülőgéppel tizenhat nap alatt tette meg a Budapest és Bombay közötti, közel tizenháromezer kilométeres oda-vissza utat. Többszöri leszállással, de egyedül, navigátor és rádiós irányítás nélkül: mindössze térképpel és iránytűvel. Maga a repülés hét és fél napig tartott. Ez az utazás nemzetközi szinten is komoly teljesítménynek számított, neves külföldi lapok is elismerőleg számoltak be róla.

A legtöbb helyen azonban csak a bravúrt taglalták, az utazás indítékát azonban nem. Legfeljebb megjegyezték, hogy a repülőtiszt, aki egyben a MÁVAG vezérigazgatója is volt, üzleti úton járt a távol-keleti országban. Természetesen az utazás körülményei is fontosak, hiszen Horthy István egy mindössze száz lóerős, Arado-79 típusú, német gyártmányú géppel, egyedül jutott el Bombaybe és vissza. Július 18-án reggel indult a Budaörsi repülőtérről, megérkezve kilenc napot töltött az indiai nagyvárosban; ahonnan július 31-én indult vissza – ugyanazon az útvonalon, amelyen jött, és augusztus 2-án érkezett meg.

Kevesen tudják, hogy az út nem teljesítménytúra volt, és a 34 éves fiatalember nem valamilyen rekordot kívánt felállítani, hanem a kötelesség vette rá a sietős utazásra. Különösen mai szemmel nézve figyelemreméltó ez a hozzáállás, amikor a legkülönfélébb csúcsokat állítják fel, csak azért, hogy a teljesítmény médiaesemény legyen. Igaz, Horthy István egyéb munkái és tisztségei mellett a Magyar Aero Szövetség elnöke is volt és más, hasonlóan merész utakra is vállalkozott, amelyekkel a repülősök és a közvélemény elismerését kivívta.

Miért is volt azonban más és több ez a vállalkozása, mint például a következő évben a nászútján tett európai-észak-afrikai-közel-keleti, 8000 kilométeres „sétarepülés”? Miért volt olyan sietős az útja Bombaybe a MÁVAG vezérigazgatójaként? Dr. Vincze Károly utánajárt, és megírta 2010-ben több fórumon is megjelent Egy repülőút története és tanulságai című cikkében. Indiában 100 darab új gőzmozdonyt kívántak beszerezni, ami kihagyhatatlan és nélkülözhetetlen üzleti lehetőség lett volna a hazai gépgyártásnak. A felhívás valamiért későn jutott el a MÁVAG-hoz, és a hazai, de részben német tulajdonú konkurens cég, a Ganz lefoglalta a heti rendszerességgel közlekedő, Budaörsön is leszálló London-Bombay repülőjárat összes szabad helyét a képviselői számára. Az agilis vállalatvezető azonban nem esett kétségbe, hanem egy kibérelt sportrepülőgéppel egyedül vágott neki az útnak. Mire a Ganz és a külföldi konkurensek képviselői megérkeztek Bombaybe, Horthy István már megkötötte az üzletet az indiai alkirállyal. Az már nem rajta múlott, hogy a közben bekövetkezett háború miatt a gyártásra már nem került sor. Hogy jó szándék vezette, azt az is mutatja, hogy 1940-től a Magyar Királyi Államvasutak igazgatóságának elnökeként neki tulajdonítják a cég fellendülését: elnöksége idején a vasutaknál a munkások száma 5000-ről csaknem 21 000-re emelkedett.

Téved, aki azt hiszi, hogy a piaci versengésben bármikor is csak nyílt sisakos vetélkedés folyt és folyik a megrendelésekért. A korrektnek nem igazán nevezhető ügyeskedéseket azonban csak ritkán és valamilyen rendkívüli teljesítménnyel lehet kivédeni, ellensúlyozni, ahogyan Horthy István is tette. Érdemes tehát ezt a repüléstörténeti eseményt ebben a kontextusban szemlélni. Az öncélú rekordkísérletek közül messze kiemelkedik egy olyan teljesítmény, amit egy felelős vezető a cégéért, az alkalmazottaiért és a hazájáért tett szolgálata közben ért el – nem célként, hanem eszközként.

video

Csaba útján - Emlékezés Horthy Istvánra (részlet). MFI 1942. augusztus

Deák-Sárosi László

• Publikálva: 2012.08.19. 07:00 • Címke: filmhíradók, történelem, évforduló